استودیو آلوبالو در سال 98 به مجموعه بیسکولنز منتقل شده ، ما را در آنجا دنبال کنید.

استودیو آلوبالو -انیمیشن کوتاه، مصورسازی اطلاعات (دارای جایزه و سابقه ی شرکت در جشنواره های متعدد)

استودیو آلوبالو در سال 98 به مجموعه بیسکولنز منتقل شده ، ما را در آنجا دنبال کنید.

استودیو آلوبالو -انیمیشن کوتاه، مصورسازی اطلاعات (دارای جایزه و سابقه ی شرکت در جشنواره های متعدد)

چه طور یک انیمیشن استاپ موشن بسازیم How to make an stopmotion animation

انیمیشن های استاپ موشن طیف گسترده و جذابی از انیمیشن ها هستند از فیلم های انیمیشن بلند همچون  «کوبو و دو تار» و « کورالاین» گرفته تا کارهای کوتاهی که در مراکز آموزش انیمیشن به کودکان تولید می شوند.  این سبک از تولید انیمیشن شامل فیلم های کوتاه نامزد اسکار نیز می شود ( می توانید نام آن را بگویید؟)


والاس و گرومیت از تولیدات استودیو آردمن


استاپ موشن شیوه ای از انیمیشن است که در آن با کمک دوربین و عکاسی مکرر از موضوع انیمیشن تولید می شود، به این شکل که موضوع جلوی دوربین می تواند تصویرسازی   نیمه تخت، با خمیر، نمد، کاغذ ، شن و  رنگ روغن و ... باشد و یا حجم و شخصیت هایی ساخته شده از خمیر و یا عروسک ها باشد و  یا نقاشی بانور و یا حتی انسان واقعی .  یک عکس از موضوع گرفته شده، تغییراتی  در صحنه به لحاظ جابجایی یا و یا جایگزینی انجام میشود و مجدداً تصویر دیگری ضبط می شود، در نهایت از نمایش متوالی عکس ها شاهد انیمیشن خواهیم بود، که البته استفاده  از پرداخت های جلوه های دیداری روی آن ها نیز وجود دارد. 

ساخت انیمیشن استاپ موشن در مراحل پیش تولید تفاوت چندانی با سایر انواع انیمیشن ندارد یعنی مراحل فیلمنامه، تامبنیل و استوری برد و ... را دارد اما طبیعتاً احاطه به این موضوع که سبک تولید قرار است استاپ موشن باشد می تواند بر روی تصمیم کارگردان در نما بندی و مورف ها تاثیر گذار باشد.

انیمیشن کوتاه Guacamole


بنابراین برای ساخت انیمیشن استاپ موشن باید مطالعات  در مورد انیمیشن، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تولید، زیبایی شناسی و .. را داشت. اوّلین بحث فنی که این انیمیشن به همراه دارد مربوط به فن تولید سوژه ی جلوی دوربین است که خود دنیایی از تکنیک های عروسک سازی، تصویرسازی با کاغذ، عروسک مفصلی، آرماتور، شیمی مربوط به خمیر و رزین و پلیمر و ... را شامل می شود و آموزش تکنیک ها خود دوره و کارگاهی مفصّل است. 

انیمیشن همسایه ها از شاهکارهای مک لارن 


اما دومین بحث فنی که در آن پیش می آید بحث مربوط به تکنیک درعکاسی هر فریم است که در اینجا قصد دارم اشاره ای به آن بکنم. در این قسمت فرض را بر این می گذاریم که شما با عکاسی، فنون عکاسی و زیبایی شناسی عکس آشنا هستید و یا از یک عکاس هنری و نورپرداز در تیم خود بهره می گیرید و تنها به جنبه ی سطحی یعنی ابزار و نرم افزارهای مربوط به عکاسی می پردازم:

در قدیم در تولید این شیوه از کار، از هیچ نرم افزاری استفاده نمیشود به این معنی که هنگام ضبط کار، عکس را در مانیتور نمی دیدند بلکه آن را فریم به فریم با دوربین ضبط می کردند و در نهایت کار را تولید می کردند اما با آمدن دوربین دیجیتال و نرم افزارها این امکان فراهم شد که تولید کننده و انیماتور و کارگردان بتوانند به طور همزمان آنچه که جلوی دوربین است را مشاهده کرده و همزمان تصویر کمرنگی ( معروف به پوست پیازی onion skin) از عکس قبلی ببیند. 

- اوّلین شیوه این هست که شما به طور مستقیم با دوربین خود عکاسی کنید، برخی به این شیوه پایبندند و معتقدند علاقه ای به دیدن و مقایسه ی عکس قبلی و فعلی ندارند. پیشنهاد می کنم در صورتی که قصد یادگیری و یا تسلط و بالابردن مهارت های خود را دارید با این شیوه آغاز کنید.  همچنین این شیوه برای وقتی که به دنبال خلوص هنری و تجربه گرایی باشید مفید است، جایی که هنرمند قصد دارد از قید و بنده همه چیز مرتب و تمیز و با برنامه ریزی رها شده و به طور غریزی به تجربه و عمل بر اساس احساس دست بزند. 

- اگر قصد آموزش به نوجوانان را دارید و یا خودتان می خواهید تازه شروع به کار کنید، نرم افزار Monkeyjam و یا بسیاری از برنامه های موبایل را برای این کار پیشنهاد میکنم. من در زمانی که هنوز موبایل های هوشمند باب نشده بود مانکیجم را به شاگردانم معرفی می کردم و جالب اینکه تنها با کمتر از یک جلسه توضیح و معرفی، هفته ی بعد با انواعی از فیلم هایی که با عروسک هایشان ساخته بودند دستِ پر به کلاس می آمدند.

اما اگر قصد این را دارید که همزمان آنچه را که دوربین نشان می دهد در مانیتور کامپیوترتان ببینید و از راه دور و با فشردن یا لمس دکمه ای در کامپیوتر، شاتر دوربین  باز و بسته شود، اینجا داستان فرق می کند، و شما احتیاج به دوربینی دارید که از قابلیت نمایش زنده (live view) پشتیبانی کند، من در زمان دانشجویی چنین دوربینی نداشتم و یک دوربین کامپکت (compact) در خانه داشتیم که به محض اتصال دوربین به کابل USB لنز دوربین بسته می شد بنابراین چاره ای نبود جز خرید یک دوربین DSLR. هنگام انتخاب دوربین باید در وب سایت نرم افزار مورد نظرتان رفته و ببینید از چه دوربین هایی برای قابلیت نمایش زنده پشتیبانی میکند.

به جز  خرید دوربین شاید برای مواردی که کار آموزشی انجام میدهیدو یا بسته به تکنیک تولید یک وب کم خوب هم راه حل به صرفه ی دیگری است. 

در ادامه  به بررسی نرم افزارهایی می پردازیم که با آن ها می توان دوربین را کنترل کرد و به طور زنده تصویر دوربین را در مانیتور دید

- نرم افزارهای خود دوربین مثلا در مورد دوربین های کانن EOS Utility نرم افزار خوبی است که به شما امکان کنترل تنظیمات دوربین و ثبت عکس را با کلیک کردن می دهد. امکان دیدن عکس قبلی وجود دارد اما همواره باید آن را در قسمت overlay load تنظیم کنید بنابراین  این شیوه برای داشتن قابلیت پوست پیازی در استاپ موشن و تنظیم آن برای هر بار عکاسی زحمت دارد اما بسیاری از انیماتور ها از این شیوه استفاده نمی کنند، مثلا خانم کشکولی نیا در ورکشاپی که در سال 91 در دانشگاه هنر داشتند در مورد تولید انیمیشن با شیوه ی شن اشاره کردند که از این نرم افزار و بدون استفاده از قابلیت پوست پیازی کار را انجام می دهند. آیا شما خواننده ی عزیز با من هم عقیده اید که عدم استفاده از پوست پیازی خود بداهه سازی و سیالیت جالبی به همراه دارد؟ 

ویژگی برهم نهی پوست پیازی تصاویر در نرم افزار دوربین های کانن 


- راه حل بعدی نرم افزار Adobe Lightroom است شما در آن نمی توانید live view یا نمایش زنده را داشته باشید اما می توانید با گزینه ی tethering شاتر را با کامپیوتر باز و بسته کنید و عکس ها را مدیریت کنید و روی آن ها جلوه های دیداری اعمال کنید. هزینه ی استفاده از lightroom بعد از آمدن CC به شکل خدمات ماهیانه در آمده.

- راه حل بعدی نرم افزار Dragon Frame است که مخصوص ساخت انیمیشن تولید شده و به جز عکس برداری امکان کنترل تعداد فریم در ثانیه و تکرار فریم و همزمانی با موسیقی و .... را می دهد البته این نرم افزار رایگان نیست 

- نرم افزار TVpaint نرم افزار فرانسوی است که محبوب شیوه ی تولید انیمیشن به شکل طراحی فریم به فریم است این نرم افزار در بخش کنترل input قابلیت دریافت تصویر از دوربین را نیز دارد ( البته گاهی دوربین را نمی شناسد و فقط وب کم لپ تاپ را به رسمیت می شناسد). این نرم افزار در ایران بسیار پر کاربرد است نرم افزار رایگان نیست .

-نرم افزار بعدی DSLR remote pro هست که از ویژگی پوست پیازی (onion skin) پشتیبانی میکند و نرم افزار قوی ای برای کنترل تنظیمات دوربین است. این نرم افزار نیز رایگان نیست.

-نرم افزارهای boats animator و animashooter junior نیز نرم افزارهای بعدی هستند البته تا جایی که من  دیدم تنها وب کم را به عنوان دوربین می شناسند

-نرم افزار بعدی animashooter capture است، که به خوبی اجازه ی کار را به قصد تولید انیمیشن می دهد، تنها در زمینه ی تغییر و تبدیل سایز عکس ها احتیاج به کمی تنظیم اولیه دارد. 

موفق باشید و فیلم های تولید شده تان را برایم بفرستید 

نوشته ح. م [فیلمساز انیمیشن؛ عکاس  و  برنامه نویس طراحی اطلاعات ]

(دانش آموخته کارشناسی ارشد  هنر کارگردانی انیمیشن  و کارشناسی کامپیوتر-نرم افزار) 

منتشر توسط استودیو آلوبالو 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.